index

Scharak. i porow. rynki oligopolu i konk. monopolist

Oligopol:
- niewiele przedsiebiorstw (od 2 do 10)
- kazda firma ma swiadomosc ze jej zyski zaleza nie tylko od jej decyzji, ale i od decyzji podjetych przez konkurentow na rynku oligopolistycznym. Wyboru strategii przedsiebiorstwo dokonuje analizujac mozliwe warianty strategii podjetych przez firmy konkurencyje. (ma zastosowanie teoria gier)
- wspolczynnik koncentracji CR4>=40%

Konkurencja monopolistyczna:
- zroznicowane produkty (przedsiebiorstwa rywalizuja ze soba sprzedajac produkty ktore nieznacznie roznia sie od siebie, oferuja klientom uslugi posprzedazne i serwis) ktore sa bliskimi substytutami.
- przedsiebiorstwa w pewnym stopniu wplywaja na cene (moze ja lekko podniesc nie tracac klientow na rzecz konkurentow)
- popyt jest wzglednie elastyczny
- wystepuja "grupy produktowe" (podobne produkty wytwarzane przez konkurujace ze soba przedsiebiorstwa) obejmujace wiele przedsiebiorstw (np 20 albo 100)
- nie wystepuja zmowy
- swoboda wejsci na rynek
Wszystkie sklepy detaliczne dzialaja w warun. kon. mono.

index